fbpx

چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم؟ (بخش دوم)

چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم؟ (بخش دوم)

توسط مدیر شهریور 28, 1398
استراتژی دیجیتال مارکتینگ

در بخش قبل اقدامات لازم برای تهیه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ کارا و مؤثر را معرفی کردیم و درمورد اقدام اول که ساخت شخصیت خریدار بود، توضیح دادیم. در این بخش قدم‌های دوم و سوم را مرور می‌کنیم که به ابزارها و کانال‌های دیجیتال مارکتینگ مرتبط است.

قدم دوم: اهداف خود و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مورد نیازتان را تعریف کنید

اهداف مارکتینگ همواره باید با اهداف اصلی کسب و کار شما هماهنگ باشد. هدف شما هرچه است، باید بدانید چگونه آن را بسنجید و مهم‌تر از آن بتوانید آن را بسنجید.

اینکه چگونه کارایی استراتژی دیجیتال خود را بسنجید در هر کسب و کاری متفاوت است و به اهداف شما بستگی دارد. اما لازم است که مطمئن شوید قادر به انجام آنید، چرا که همین معیارها هستند که در آینده به تنظیم استراتژی‌تان کمک می‌کنند.

اگر کاربر HubSpot هستید، افزونه Reporting در این نرم‌افزار همه مارکتینگ‌ها و اطلاعات فروش شما را در یک جا جمع می‌کند، بنابراین می‌توانید ببینید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نتیجه‌بخش نیست.

قدم سوم: ‏کانال‌های ارتباطی و سرمایه‌های تحت مدیریت‏ خود را ارزیابی کنید

وقتی دارید درباره کانال‌ها و سرمایه‌های ‏دیجیتال مارکتینگ موجود برای استفاده در استراتژی‌تان فکر می‌کنید، خوب است که اول تصویر بزرگ‌تری از اوضاع را در نظر بگیرید.

چارچوب رسانه‌های شخصی، رسانه‌های اکتسابی و رسانه‌های پولی کمک می‌کند سرمایه‌ها، کانال‌ها و وسایل دیجیتال خود را دسته‌بندی کنید. اما ابتدا این رسانه‌ها را با هم مرور کنیم:

رسانه شخصی: رسانه‌های شخصی به سرمایه‌ها یا دارایی‌های دیجیتالی اشاره می‌کند که برند یا شرکت شما صاحب آن است. این رسانه‌ها اعم از وب‌سایت، پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی، محتوای بلاگ و… آن چیزی است که شرکت شما بر آن‌ها کنترل کامل دارد.

رسانه اکتسابی: به‌صورت ساده، رسانه‌های اکتسابی آن تصویری است که شما از طریق دیگران و تعریف‌های آن‌ها از شرکتتان به دست آورده‌اید.

این شامل محتواهایی که در وب‌سایت‌های دیگر (مثلاً به‌عنوان پست مهمان) منتشر می‌کنید، اقداماتی که از طریق روابط عمومی انجام می‌دهید و نیز تجربه‌های مشتری‌ها می‌شود.

رسانه اکتسابی می‌تواند از طریق اشاره‌هایی که در مطبوعات به شرکت شما می‌شود، نقدهای مثبت و نیز به اشتراک‌گذاری محتوای شما توسط مردم به دست بیاید.

رسانه پولی: رسانه پولی همان‌طور که از نامش برمی‌آید هر کانال ارتباطی است که شما برای جذب مشتری از طریق آن پول پرداخت می‌کنید. این رسانه‌ها شامل Google AdWords، پست‌های پولی در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محلی و… می‌شود.

سرمایه‌ها و کانال‌هایی را که دارید جمع کنید تا تصویر واضحی را از رسانه‌های شخصی، اکتسابی و پولی که دارید، به دست بیاورید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما می‌تواند شامل عناصری از هر سه رسانه شود که در ترکیب با هم شما را در رسیدن به هدفتان کمک کند.

هرچند اگر رسانه‌های شخصی و اکتسابی‌تان موفق بودند و شما را به هدفتان رساندند، شاید نیازی نبینید از رسانه پولی استفاده کنید.

بنابراین همه چیز برمی‌گردد به ارزیابی درست از اوضاع و رسیدن به بهترین راه‌حل و در نهایت ترکیب کانال‌ها برای رسیدن به بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ.

 

 

 

 

 

شبکه های اجتماعی