fbpx

شش قدم برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای

شش قدم برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای

توسط مدیر خرداد 19, 1399
سئوکار حرفه‌ای

نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ در این راهنما یاد می‌گیرید که چطور به یک متخصص سئو یا آنطور که می‌گویند؛ یک سئوکار حرفه‌ای تبدیل شوید.

منظورتان از سئوکار حرفه‌ای چیست؟

حرفه‌ای شدن و تخصص یک مفهوم نسبی است. هر کسی ممکن است خود را متخصص سئو بداند اما از دید فردی متخصص‌تر، نشود او را متخصص دانست. به همین دلیل شاید هدف شما نباید متخصص شدن در همه ابعاد باشد.

این کار شاید عملی نباشد چون شامل زمینه‌های بسیاری است که هر یک احتیاج به آموزش و تحصیلات جداگانه دارند.

باید دیدی نتیجه‌‌گرا داشته باشید و با توجه به کسب و کارتان در حدی یاد بگیرید که نتایج خوبی به دست بیاورید.

این پروسه ساده را دنبال کنید تا از یک تازه کار در سئو به سمت حرفه‌ای شدن پیش بروید:

۱. یاد بگیرید موتورهای جست‌وجو چطور کار می‌کنند؛

۲. سه عامل تأثیرگذار بر رتبه سایت را بشناسید؛

۳. به چهار اصل اساسی سئو تسلط داشته باشید؛

۴. با راه‌اندازی یک وبسایت آشنا باشید؛

۵. دائم در حال یادگیری باشید؛

۶. صبر و حوصله داشته باشید.

 

موتورهای جست‌و‌جو چطور کار می‌کنند؟

گوگل میلیون‌ها صفحه وب را ایندکس می‌کند. وقتی عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، همه صفحه‌های مربوط به آن را برای شما می‌آورد. چون معمولاً تعداد صفحه‌هایی که حاوی آن عبارت هستند بسیار زیاد است، الگوریتم‌های گوگل نتایج را بر اساس صدها فاکتور مختلف رتبه‌بندی می‌کنند.

هیچ کس همه این فاکتورها را نمی‌شناسد یا اینکه نمی‌داند دقیقاً چطور کار می‌کنند. متخصصان سئو با بررسی عملکرد گوگل، قوانین آن را تا حدی شناخته‌اند. درباره این قوانین و الگوریتم‌ها در بلاگ پنتا خواهیم نوشت.

 

سه اصل اساسی موثر بر رتبه گرفتن سایت

بسیاری از افراد با وسواس تلاش می‌کنند اصول بهینه‌سازی وبسایت‌ها را طبق چیزهایی که آموخته‌اند، رعایت کنند. اما قبل از شروع هر کاری و به خرج دادن حساسیت‌های فراوان، اطمینان حاصل کنید که در این سه اصل اساسی و بزرگ، در وضعیتی مطلوب باشید.

ارتباط (Relevance)

محتوای صفحه وب شما باید با عبارتی که برای آن جست‌و‌جو می‌شود، کاملاً مرتبط باشد. اگر کسی کلمه روغن کنجد را جست‌وجو کند، گوگل او را به سمت صفحه‌ای درباره اتومبیل نخواهد برد، چون آن صفحه نامرتبط است.

اما مرتبط بودن نتایج پیچیده‌تر از این مثال است. محتوای صفحه شما علاوه بر مرتبط بودن با موضوع جست‌وجو باید با آنچه مخاطب دوست دارد هم منطبق باشد.

مثلاً کسی که جست‌و‌جو کرده چطور کیک شکلاتی درست کنم، انتظار دارد دستور پخت کیک شکلاتی را در نتایج جست‌وجو ببیند، نه فروشگاه کیک آماده را. برای همین در چنین جست‌و‌جویی شما در صفحه نخست نتایج به سمت بلاگ‌ها هدایت می‌شوید و نه فروشگاه‌ها.

 

آتوریته یا قدرت هر وبسایت (Authority)

این بخش مربوط است بک‌لینک‌ها. گوگل لینک‌های شما را به عنوان رأی اعتماد به وبسایت شما فرض می‌کند. هر چه بک‌لینک‌های معتبرتر و باکیفیت‌تری داشته باشید، شانس شما برای رتبه بالاتر بیشتر می‌شود. بهترین لینک‌دهنده‌ها دو خصوصیت دارند؛ اتوریته سایت خوب و ارتباط به موضوع.

 

تأثیرگذاری (Utility)

گوگل  باید بهترین نتیجه را به مخاطب در سطور اول نشان دهد. بنابراین محتوای شما اگر بخواهد به رتبه یک دست یابد، باید بیشترین شایستگی را داشته باشد.

بهترین راه‌حل این است که صفحاتی که در حال حاضر با عبارت جست‌و‌جوی مدنظر شما در رتبه‌های بالا هستند را نگاه کنید و به مزایا و عیوب آن پی ببرید. در وبسایت از یافته‌های خود استفاده کنید. عبارتی که جست‌وجو می‌شود، خود مساله اصلی است.

 

به چهار اصل اساسی سئو مسلط باشید

سئو یک پازل با چند قطعه است. اینکه چگونه باید این قطعات را کنار هم بگذارید دانش ضروری برای متخصصان این حوزه است.

این‌‌ها چهار تکه اصلی این پازل هستند:

تحقیقات کلیدواژه (Keyword research)

سئوی روی سایت (On-page SEO)

لینک‌سازی(Link building)

سئوی فنی (Technical SEO)

اینکه هر کدام از این قطعات به چه معنی هستند را در مطالب بعدی خواهید خواند.

 

اگر به دنبال کار سئو برای وبسایت خود هستید و به اهمیت آن برای کسب و کار خود پی برده‌اید، با خواندن این رشته مقالات متوجه می‌شوید که سئوکار حرفه‌ای نمی‌تواند یک نفر باشد و حتماً وابسته به کار یک تیم است. تیم دیجیتال مارکتینگ پنتا یک سئوکار حرفه‌ای در خدمت کسب و کار شماست.

 

 

شبکه های اجتماعی