fbpx

دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

توسط مدیر مرداد 06, 1398
دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

برخلاف تصور خیلی از افراد دیجیتال مارکتینگ و انواع آن یا بازاریابی دیجیتال به معنی ریختن یک مشت کلمه درهم و برهم در فضاهای شبکه‌های اجتماعی نیست.

اگر کسب و کاری دارید و می‌خواهید در دنیای رقابتی امروز باقی بمانید و خودتان را در این جمعیت نشان دهید و موفق شوید، باید معنای دیجیتال مارکتینگ، انواعش و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید و از روش‌های آن به درستی استفاده کنید.

پیش از هر چیز از خودتان بپرسید: «آیا واقعاً می‌دانم دیجیتال مارکتینگ چیست؟» اگر پاسختان منفی است، ایرادی ندارد. در این یادداشت‌ها درباره تعریف دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن بحث خواهیم کرد و به شما انواع روش‌های آن را یاد خواهیم داد.

با خواندن این مطالب، در خود توانایی به‌کار بستن دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان بخشی از استراتژی کلی مارکتینگ را احساس خواهید کرد.

این اجتناب‌ناپذیر است که گاهی در این متن‌ها ناچاریم از اصطلاحات انگلیسی استفاده کنیم چون معادل مشخصی برای این کلمات در زبان فارسی تعریف نشده است. ولی تلاش کرده‌ایم از زیاده‌روی در استفاده از کلمات انگلیسی که این روزها بخصوص در دنیای کسب و کارهای آنلاین بسیار باب شده است، پرهیز کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اغلب مردم تصور نادرستی از دیجیتال مارکتینگ دارند، هرچند این اصطلاح واضح‌تر از آن است که بتوان تصوری دور از واقعیت از آن داشت. در اصل به هر نوع مارکتینگ برای کالا یا خدمات که در آن از ابزارهای الکترونیک استفاده شود، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود.

باور کنید یا نه، دیجیتال مارکتینگ چیز جدیدی نیست. دیجیتال مارکتینگ وقتی شروع شد که ابزارهای دیجیتال وارد زندگی‌های ما شدند. بیشتر مردم گمان می‌کنند دیجیتال مارکتینگ فقط درباره مارکتینگ محتوا و شبکه‌های اجتماعی است.

هرچند این هم جزئی از دیجیتال مارکتینگ است، اما همه آن نیست. دیجیتال مارکتینگ هم آنلاین اتفاق می‌افتد و هم آفلاین.اگر می‌خواهید استراتژی مارکتینگ موثری داشته باشید، به هر دو نوع دیجیتال مارکتینگ آنلاین و آفلاین نیاز دارد.

درباره دیجیتال مارکتینگ آفلاین در پایان این مطالب صحبت خواهیم کرد، اما فعلاً بخش بزرگی از بحثمان درباره تاکتیک‌های مارکتینگ آنلاین است.

چرا دیجیتال مارکتینگ و انواع آن مهم است؟

مقدار زمانی که ما روزانه با وسایل الکترونیکی‌ سروکار داریم روز به روز در حال افزایش است. برای مثال طبق آمار، آمریکایی‌ها روزانه به‌طور متوسط ۱۱ ساعت از ابزارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. این عدد باید در کشور ما و در بقیه جاهای دنیا هم مشابه باشد.
شاید این موضوع شما را بترساند، اما عدد استفاده ما از وسایل الکترونیک دارد به عدد میزان ساعات بیداری‌مان نزدیک می‌شود. با این حساب دیجیتال مارکتینگ هر روز بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند.
بدون تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ، شما به‌عنوان ارائه دهنده کالا و خدمات، تقریباً به هیچ کسی دسترسی نخواهید داشت. در نتیجه از بازار عقب خواهید ماند و کسب و کارتان موفق نخواهد شد.
پس دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید. انواع دیجیتال مارکتینگ را که در ادامه می‌آید بخوانید و فکر کنید که کدامشان بیشتر از بقیه جوابگوی نیاز کسب و کار، صنعت و شرکت شماست.

انواع دیجیتال مارکتینگ

حالا وقت آن است که با انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم. دیجیتال مارکتینگ آنلاین شامل انواع زیر است:
۱. بهینه‌سازی موتور‌های جست‌وجو یا سئو
۲. مارکتینگ موتور‌های جست‌وجو و تبلیغات کلیکی(Pay-Per-Click )
۳. مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی
۴. مارکتینگ محتوا
۵. Affiliate مارکتینگ
۶. اینفلوئنسر مارکتینگ
۷. ایمیل مارکتینگ
۸. مارکتینگ ویروسی یا وایرال
۹. تبلیغات تلفن همراه
در مطالب بعدی هر یک از انواع نه‌گانه دیجیتال مارکتینگ آنلاین را توضیح می‌دهیم.

 

شبکه های اجتماعی