fbpx

تولید محتوای آنلاین؛ بایدها و نبایدها

تولید محتوای آنلاین؛ بایدها و نبایدها

توسط مدیر مرداد 12, 1399
تولید محتوای آنلاین

برای تولید محتوای آنلاین دانش و مهارت‌های متعددی نیاز است. صرف اینکه سئو می‌دانید یا در مدرسه نمره انشا و هنر بیست می‌گرفته‌اید، کافی نیست.

یکی از این مهار‌ت‌ها که اینجا درباره آن خواهید خواند، درست‌نویسی است. امروز قصد داریم تنها درباره تولید محتوای آنلاین در قالب متن بنویسیم.

سئو بدانید

روی وب باید طوری بنویسید که گوگل بفهمد درباره چه نوشته‌اید. گوگل باید تشخیص دهد که آیا نوشته شما را در صفحات جست‌وجویش نشان بدهد یا نه. پس باید با اصول سئو آشنا باشید. در حدی که در نوشتن تأثیر دارد، نه بیشتر.

اما مهم‌تر این است که مخاطب فارسی‌زبان ارتباط خوبی با نوشته شما برقرار کند، زمان بگذارد و نوشته را تا انتها بخواند.

گوگلِ زبان نفهم

گوگل خیلی وقت‌ها فارسی نمی‌فهمد یا فهمش از آن ناقص است. اغلب هم کاری هم با رسم‌الخط و درست‌نویسی ندارد. اما راه برقراری ارتباط شما با مخاطب فارسی‌زبان، همین نوشته است. با همه ویژگی‌هایش قضاوت می‌شوید. از شکل و اندازه فونت گرفته، تا کوتاهی و بلندی پاراگراف‌ها.

غلط املایی در نوشتن، هر نوع نوشته‌ای، حرام است و اعتماد خواننده را به دانش شما درباره هر چه می‌نویسید، خدشه‌دار می‌کند.

غلط تایپی نشان بی‌دقتی و ارج نگذاشتن به خواننده است. غلط نگارشی نشان می‌دهد که چقدر بلدید فارسی بنویسید و مهارت نداشته‌تان را به رخ خواننده می‌کشد.

غلط ویرایشی یعنی به پیش‌پاافتاده‌ترین اصول فاصله‌گذاری، درست‌نویسی، سجاوندی، کژتابی و مثل این‌ها آشنایی و تسلطی ندارید.

همه این‌ها برای کسی که فارسی، زبان مادری‌اش بوده، نشانه‌های خوبی نیست.

هر نویسند‌ خوبی لزوماً نویسنده آنلاین خوبی نیست

اشتباه در متن، اعتبار شما و احترام به مخاطب را مخدوش می‌کند. بیایید بپذیرید که شما بیشتر از نویسندگان نا‌م‌آور دنیا نیستید. آن‌ها که حتی اگر خود استاد درست‌نویسی هستند، نوشته خود را به ویراستار می‌سپارند تا اگر چیزی از چشم آن‌ها پنهان مانده، یک متخصص دیگر با چشم‌تیزبین، اشتباهات را پیدا کند.

گذشته از این، کسی که همیشه روی کاغذ نوشته، به اصولی که موقع تایپ کردن مهم می‌شود، توجهی ندارد. نیم‌فاصله یا فاصله بعد از علائم نگارشی موقع نوشتن با خودکار اینقدر خودش را نشان نمی‌دهد که زمان تایپ کردن. بگذریم از اینکه با کیبرد‌های غیراستاندارد، نیم‌فاصله گذاشتن یا نوشتن ه و همزه، کلی دنگ و فنگ دارد. تولید محتوای آنلاین خود را به متخصصش بسپارید.

غلط نگارشی داشتن آبروریزی نیست

همه ما که زمان نداریم در همه چیز استاد شویم. درست است که اصول درست نوشتن را در دوران تحصیل تا حدی آموخته‌ایم و بلدیم، اما در متنی که قرار است معرف و نماد برند تجاری ما در دنیای مجازی و زبان ارتباطی ما با مخاطب باشد، جای هیچ خطایی نیست. خوب است که از متخصصان نوشتن در فضای وب استفاده کنیم تا همه چیز کامل و بی‌نقص باشد.

گناهان کبیره

در زیبانویسی و پاکیزه و ویراستگی متن از هر عیبی، همیشه می‌توان اصلاحاتی به اصلاحات قبلی اضافه و متن را بهتر و بهتر کرد.

اما بعضی از اشتباهات، بسیار اولیه و پیش پا افتاده هستند. مثلاً غلط املایی یا نیم‌فاصله جزو این‌هاست. این دسته به هیچ عنوان نباید در متن منتشر شده شما در اینترنت به چشم بخورد. این‌ها گناه نابخشودنی هستند.

اصول ویرایش در فارسی در منابع و نزد استادان مختلف، ممکن است کمی تفاوت داشته باشد اما بر سر نکته‌هایی، همه توافق دارند.

نوشته شما باید ساده و همه‌فهم باشد

مهم نیست که مخاطب شما چه کسی است و چقدر متخصص، متفکر و متعالی است! هنر شما این است که در عین سادگی و روانی، پرمغز و زیبا بنویسید. سعدی با همه عظمتش در ادبیات فارسی یک امتیاز بزرگ دارد؛ سهل و ممتنع بودن. او در عین فاخر بودن، در زمان خودش ساده و همه‌فهم می‌نوشته است.

شما باید دایره مخاطبان خود را تا آنجا که می‌شود، گسترش دهید. حتی اگر مخاطب شما فهیم و فرهیخته و فرزانه است و از عهده روان خواندن تاریخ بیهقی هم به سادگی بر می‌آید، نباید او را هم برای فهمیدن متن روی وبسایت به زحمت بیندازید. کار شما با کوچک‌ترین پیچیدگی متن ممکن است به سادگی به ضربدر کنار صفحه یا غلطانک روی موشواره بیفتد.

نترسید، با ساده نوشتن از چشم مخاطبان فرهیخته نخواهید افتاد و سطحتان پایین نخواهد آمد. این محتوای شماست که باید سطح بالا باشد. زبان هر چه به گفتار نزدیک‌تر و هر چه ساده‌تر، بهتر.

در قسمت‌های بعد این نوشته که لینکش را همین‌جا اضافه خواهیم کرد، درباره سایر اصول درست‌نویسی در وب باز هم خواهیم نوشت. برای تولید محتوای خود از پنتا مشاوره و کمک بگیرید.

 

شبکه های اجتماعی