fbpx

استراتژی شبکه های اجتماعی ۲۰۱۹

استراتژی شبکه های اجتماعی ۲۰۱۹

توسط مدیر آذر 24, 1397
استراتژی شبکه‌های اجتماعی

۶  نکته برای تقویت استراتژی شبکه های اجتماعی برای سال ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۸ در حال اتمام است و ما به سرعت در حال ورود به سال ۲۰۱۹ هستیم. در این مقاله قصد داریم، راهنمایی کوچکی اراده دهیم، تا با طی کردن ۶ مرحله ساده استراتژی شبکه های اجتماعی خود را تقویت کنید. برای کسب و کار‌ها مهم است استراتژی خود را بر اساس آخرین تغییرات و روندها تغییر دهند و منطبق بر تغییرات شوند.

امیدوارم این یادداشت ها به شما کمک کند تا در مسیر حرکت قرار گیرید و همراستا با چشم انداز دیجیتالی،  در حال توسعه باشید.

  1. مروری داشته باشیم بر وضعیت کنونی شما در شبکه های اجتماعی

مرحله اول در تقویت استراتژی شبکه های اجتماعی، در هر نقطه، مرور استفاده  کنونی از شبکه های اجتماعی است.

برای اینکار یک قدم به عقب برگردید، خود را نه به عنوان مالک آن کسب و کار بلکه به عنوان یک عضو خارجی در نظر بگیرید و خود را ارزیابی کنید.

برای این کار میتوانید از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • در کدام یک از شبکه های اجتماعی در حال حاضر حضور دارید؟
  • آیا آنها با اهداف برند شما مرتبط هستند؟
  • کدام یک از شبکه‌های اجتماعی بیشترین ترافیک و مکالمه مرتبط با اهداف کسب و کار شما را برای شما ایجاد میکنند؟
  • کدام شبکه های رسانه ای اجتماعی زمان‌گیر تر است؟

از آنجایی که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کاری زمان‌گیر است و از طرفی هم زمان آن فرا رسیده است که در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید، بهتر است که روی شبکه ای متمرکز شوید که برای شما اثربخش‌تر باشد و بیشترین مزیت را ایجاد کند، همچنین زمان، انرژی و پول شما را به هدر ندهد. دقت کنید که شبکه ی اجتماعی خاصی را رها کنید اگر:

  • فرض کنید مدتی است در شبکه ای حضور دارید و از خود صحبت میکنید، زمان زیادی را صرف کرده اید و شبکه ای قدرتمند ساخته اید، حال اگر همه چیز برداشته شده و سرعت شبکه کند شود، ممکن است مخاطب آن را دیگر نداشته باشید.
  • استراتژی های A-Z را امتحان کرده اید و چیزی تغییر نکرده است. گاهی پلتفرمی دچار تاخیر می شود چرا که پستی با فرمت اشتباهی پست می شود و یا در زمان اشتباهی انجام می شود. حال اگر تمام اصول را رعایت کرده اید، بر اساس استراتژی خود فعالیت کرده اید و زمان صرف اینکار کرده اید و هیچ بازخوردی نداشته اید، میتوان گفت زمان خداحافظی با آن شبکه خاص است.
  • هیچکس حتی یک کارشناس نتوانسته برای استفاده از آن شبکه خاص کمکی داشته باشد، اگر شما کارشناس حرفه ای برای آن شبکه خاص استخدام نموده اید اما برای کار با آن شبکه خاص همچنان دچار مشکل هستید، مطمئناً باید از آن شبکه ی اجتماعی بگذرید.

برای پیدا کردن نوع شبکه ای که شما باید زمان خود را در آنجا صرف کنید، میتوانید چند کار زیر را انجام دهید.

  • از مخاطبان خود بپرسید که در کدام شبکه‌ اجتماعی حضور دارند؟ شما می توانید این را از طریق یک نظرسنجی یا از طریق پست های رسانه های اجتماعی انجام دهید.
  • چک کنید که رقبای شما در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند.
  • به شبکه اجتماعی که بهترین نتیجه را برای شما دارد توجه کنید.
  • به شبکه اجتماعی که بیشتر منطبق با ظرفیت تولید محتوی شما است، فکر کنید. به عنوان مثال اگر شما ظرفیت تولید ویدئو را ندارید ، ممکن است که YouTube برای شما بهترین گزینه نباشد.

جنبه دیگری که برای نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی باید درنظر بگیرید این است که مشخص کنید در مورد چه چیزهایی میخواهیم دیده شویم یا خود را تغییر دهیم. آیا میخواهیم re-branding کنیم ؟ آیا نیاز است که تم جدید یا یک فرم جدیدی برای محتوی بصری خود ایجاد کنیم؟ اینها مواردی هستند که وقتی در فضای آنلاین حضور پیدا میکنیم حائز اهمیت می شوند. فراموش نکنید که برای برنامه ریزی استراتژی شبکه‌های اجتماعی ۲۰۱۹ این موارد را در نظر بگیرید.

  1. شبکه‌های اجتماعی خود را بهینه کنید

مورد دیگری که شما در سال جدید، نیاز دارید برای تقویت استراتژی شبکه اجتماعی خود به آن بپردازید، ممکن است خیلی ساده باشد: پروفایل شبکه اجتماعی خود را بهینه کنید و Bio خوبی برای آنها بنویسید.

اطمینان حاصل کنید که پروفایل شما عکس واضح و به روزی داشته باشد، همچنین در قسمت درباره ما یا About آن از کلمه کلیدی خود استفاده کنید، و در آخر هم مطمئن شوید که از لینک مناسب و مرتبطی با کسب و کار خود استفاده کرده اید. این مرحله ممکن است خیلی ساده و ابتدایی به نظر برسند اما اگر بدانید که چقدر این اطلاعات و جزئیات نادیده گرفته می شوند، غافلگیر خواهید شد.

  1. اهداف آینده خود را شناسایی کنید

بعد از بازبینی فعالیتی که تا بحال انجام داده اید، شما تصمیم خواهید گرفت که کدام شبکه را حفظ و کدام یک را قطع کنید، حال زمان آن فرا رسیده است که برای خود تعدادی هدف تعیین کنید.

زمان بگذارید و تحلیل فعالیت خود را ببینید(کاری که احتمالا تا بحال انجام داده‌اید تا مشخص کنید که کدام شبکه اجتماعی برای شما کارایی دارد)، از آنجا شما میتوانید به جایی که شما در آن حضور دارید دسترسی پیدا کنید،  وجایی که برای آینده قصد حضور دارید، به عنوان هدف تعیین کنید.

اهداف نباید خیلی پیچیده باشند، این مهم است که اهداف واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشند و براساس وضعیت فعلی هدف‌گذاری شده باشند تا با تلاش بیشتر قابل دستیابی باشند.

  1. برای انتشار محتوا زمانبندی داشته باشید

یک بخش بزرگ از استراتژی شبکه ‌های اجتماعی برنامه ریزی و اجرای زمانبندی برای شبکه اجتماعی شماست.

زمانبدی رسانه های اجتماعی یا محتوا به شما کمک می کند تا با انطباق و حفظ نظم محتوا، کاستی محتوا خود را متوجه شوید و همچنین آنچه را که برای مخاطبان شما جذاب نیست تشخیص دهید. این کار شما را در از سردرگرمی برای انتشار پست مناسب هم کمک میکند.

  1. محتوا ویدئویی را فراموش نکنید

چیزی که شما نمیتوانید  برای تقویت استراتژی شبکه اجتماعی خود در سال ۲۰۱۹ فراموش کنید، ساخت ویدئو است.

در سال ۲۰۱۹، تاکید بیشتری بر ساخت ویدئو است، اما به طور خاص، بر استوری های اینستاگرام و IGTV تاکید می شود. این به این علت است که راه‌های شما برای خوراک دادن به فالوورهایتان کمی سخت تر شده است و استوری‌های Instagram برای دیدن و هضم آسان برای فالوورهای بسیار ساده تر است – چرا که آنها کوتاه هستند و در بالای صفحه اصلی نشسته اند، و شما به راحتی می توانید برای دیدن آن روی آنها ضربه بزنند.

جنبه‌ی دیگری که من واقعا در مورد Instagram Stories جالب است، نامی است که برای آن استفاده می شود، چرا که این ابزار شما را قادر می سازد تا واقعا داستانی را عمیق روایت کنید. این امر به شما فرصت برقراری ارتباط با مخاطبانتان را می دهد. و چیزی که در مورد IGTV جذاب است فرصتی است که برای انتشار محتوا عمیق تر ایجاد میکند.

  1. تجزیه و تحلیل، اصلاح و تکرار

در آخر ولی نه به عنوان کم‌اهمیت‌ترین مورد، برای داشتن استراتژی شبکه های اجتماعی شما باید تحلیل شبکه های اجتماعی خود را ضبط و کنترل نمایید. شما میخواهید فالوورهای خود را پیگیری کنید، اما مهمتر از آن، پیگیری دسترسی، دیده شدن و درگیریهاست.

آنچه که گفته شد ۶ مرحله ساده از مسیری است که شما باید برای تقویت استراتژی شبکه های اجتماعی خود برای سال ۲۰۱۹، طی کنید. امیدواریم که این مراحل طی شود تا مسیر درست را طی کنید.

شبکه های اجتماعی