fbpx

آیا کسب و کار دیجیتال مارکتینگ خوب است؟

آیا کسب و کار دیجیتال مارکتینگ خوب است؟

توسط مدیر خرداد 07, 1398
کسب و کار دیجیتال مارکتینگ

اگر از فعالان حوزه کسب و کار دیجیتال مارکتینگ هستید شاید برایتان جالب باشد که بدانید که وضعیت این کسب و کارها در دنیا به چه صورت است؟ همکاران شما از کار خود راضی هستند؟ این مطلب نگاهی به این موضوع دارد.

در عصر حاضر از اینترنت برای تمام امور روزمره استفاده می‌شود. مردم با استفاده از ابزارهای دیجیتال همانند لپتاپ، تبلت و رایانه‌های شخصی وارد فضای اینترنت شده و پرداخت قبوض، خرید هفتگی، خرید هدایا، برنامه‌ریزی برای تعطیلات و سایر امور روزمره خود را با استفاده از آن انجام می‌دهند.

گسترش استفاده از اینترنت برای صاحبان شرکت‌ها امکان توسعه کسب و کار با استفاده از فضای سایبری را فراهم کرده است. برخلاف فروشگاه‌های سنتی در فروشگاه‌های آنلاین امکان خرید هر چیزی تنها از طریق یک کلیک وجود دارد.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به موازات رشد مشاغل مربوط به فضای دیجیتال، نیاز به ایجاد مشاغل جدید و مناسب افرادی که با کسب‌وکار و هنر دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنایی دارند، احساس می‌شد.

این افراد قادر هستند تا با استفاده از دانش و مهارت‌های خود پیام‌های تبلیغاتی مناسب به منظور جذب مخاطبان آنلاین و برای ارسال از طریق پست الکترونیک، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و … تولید کنند.

دیجیتال مارکتینگ از مشاغل گوناگونی تشکیل شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تولیدکننده محتوای آنلاین
  • بازاریاب شبکه‌های اجتماعی
  • کارشناس SEO
  • کارشناس ابزارهای تحلیل کسب‌وکار
  • مدیریت برند
  • کارشناس موبایل مارکتینگ
  • طراح وب
  • بلاگر حرفه‌ای
  • متخصص جست‌وجو
  • ایمیل مارکتر

هدف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

یک کارشناس موفق در زمینه دیجیتال مارکتینگ مهارت‌های لازم را برای ارتباط و جذب مشتریانی دارد که می‌خواهند از محصولات و خدمات ارائه‌شده آگاهی بیشتری داشته باشند. هدف نهایی در دیجیتال مارکتینگ کمک به کسب‌وکارها برای افزایش فروش محصولات و خدمات به طریق مؤثر است.

مهارت‌های مطلوب و مورد نیاز برای کسب و کار دیجیتال مارکتینگ:

برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ داشتن مهارت‌های زیر ضروری است:

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing : قابلیت استفاده از بازاریابی درونگرا  برای رسیدن به لیدهای بیشتر

انعطاف‌پذیری: توانایی بهبود نقاط ضعف برای رسیدن به اهداف پروژه

مهارت‌های بالا در زمینه سازمان‌د‌هی: قابلیت مدیریت جوانب مختلف پروژه در زمان واحد

تجربه فروش: دانش و تخصص و تجربه کاری در زمینه فروش. دیجیتال مارکتینگ نیازمند درک و پیش‌بینی تغییرات در ارتباط با روند فروش است.

تجربه برندینگ: باید توانایی ایجاد استراتژی مؤثر در زمینه برندینگ را داشته باشد.

–  ساخت صفحات فرود یا لندینگ پیج‌ عالی و قابل قبول برای وب‌سایت‌ها.

دانش مرتبط با پلتفرم‌های نوشتن محتوا از قبیل وردپرس

مهارت‌های قوی در رابطه با شبکه‌های اجتماعی: در راستای گسترش برند یا افزایش عرضه محصولات، باید بتواند پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی با قابلیت فراگیر و تأثیرگذار ایجاد کند. این نوع پست‌ها قابلیت به‌اشتراک‌گذاری بالایی میان کاربران این شبکه‌ها دارند.

آشنایی و درک نسبی از چگونگی روش کار ابزار تحلیل داده در فضای دیجیتال

توانایی تشخیص و بهبود محتوای بی‌کیفیت برای دیده شدن برند و افزایش تعامل با مشتری

دانش HTML: توانایی استفاده از HTML به منظور ایجاد محتوای بصری جذاب

تجربه SEO: داشتن درک همه‌جانبه از نحوه کار SEO برای بالا بردن رتبه شرکت در نتایج موتورهای جست‌وجو ضروری است. هر چه رتبه شرکت در این نتایج بالاتر باشد، افراد بیشتری روی نام وب‌سایت شرکت در نتایج جست‌وجو کلیک می‌کنند.

مهارت بالا برای استفاده از پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند Google AdWords برای ایجاد آگهی‌های تأثیرگذار در آن‌ها

چه نوع اشخاصی بهترین گزینه برای مشاغل دیجیتال مارکتینگ هستند؟

دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال گسترش است. به موازات افزایش کانال‌های ارتباطی، نیاز به افراد شایسته برای تقاضاهای شغلی در حال گسترش نیز بیشتر شده است. اشخاصی که بهترین گزینه برای مشاغل دیجیتال مارکتینگ هستند، دارای ویژگی‌های زیر هستند:

پرشور: فردی که دارای کنجکاوی ذاتی و میل به خلق چیزها باشد.

نوآور: فردی که بتواند خارج از چارچوب فکر کند و توانایی یافتن راه‌های جدید و هیجان‌انگیز برای رسیدن به مشتریان را داشته باشد.

صبور: کسی که وارد حرفه دیجیتال مارکتینگ می‌شود، باید متوجه این موضوع باشد که در برخی مواقع فرایند رسیدن به هدف فرایند آزمون و خطاست و باید بتوانند در این مورد صبر لازم را پیشه کند.

در برخورد با مشتریان ظرافت لازم را داشته باشد.

مهارت‌های قوی برای شنیدن: یک فرد موفق در زمینه دیجیتال مارکتینگ برای ایجاد روابط همراه با اعتماد و وفاداری، متوجه اهمیت شنیدن آنچه مشتریان می‌گویند و آنچه نمی‌گویند است.

مشتریان از طریق عادات خرید خود «صحبت می‌کنند». از طریق محصولات و خدمات مورد علاقه یک مشتری و خریدش می‌توان به راحتی متوجه شد چه می‌گوید. در صورتی که مشتریان به تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ پاسخ مثبت ندهند، باید در پی علت آن بود.

هدف‌گذاری: برای داشتن یک دیجیتال مارکتینگ موفق باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تعیین کنید و به سختی برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

داشتن یک شخصیت اجتماعی: دیجیتال مارکتینگ نیازمند فردی است که ذاتاً اجتماعی باشد. اشخاص موفق در این رشته در برخورد با مشتریان دوستانه و برونگرا هستند.

شهودی: افراد موفق در دیجیتال مارکتینگ به طور غریزی و در طول زمان قادر به درک نیازهای مشتریان هستند و به طور مداوم تلاش می‌کنند تا نیازهای آن‌ها را برطرف کنند.

میانگین درآمد افراد تازه‌کار در کسب و کار دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

دیجیتال مارکتینگ به طور مداوم در حال گسترش و سودآوری است. در همین راستا، دیجیتال مارکتینگ را می‌توان به چندین سطح کلی مسئولیت و پرداخت حقوق سالانه تقسیم کرد.

فهرست موجود در وب‌سایت payscale.com در زمینه میانگین درآمد هر یک از این سطوح در ایالات متحده آمریکا به شرح زیر است:

۱. دستیار بازاریابی مستقیم: یک دستیار بازاریابی مستقیم معمولاً کمتر از ۱۰ سال تجربه بازاریابی مستقیم دارد و میانگین حقوق سالانه او ۴۳،۹۰۰ دلار است.

۲.  کارشناس بازاریابی مستقیم: میانگین درآمد سالانه یک کارشناس بازاریابی مستقیم تازه‌کار ۴۸،۵۰۰ دلار است.

۳. مدیر دیجیتال مارکتینگ: میانگین درآمد سالانه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ تازه‌کار ۶۲،۱۰۰ دلار است.

۴. رئیس بخش دیجیتال مارکتینگ: میانگین درآمد رئیس بخش دیجیتال مارکتینگ تقریباً دو برابر درآمد سالانه یک دستیار بازاریابی مستقیم است.

به طور متوسط در این کشور درآمد ۸۰،۹۰۰ دلار در سال مربوط به رئیس بخش دیجیتال مارکتینگ است.

باید این نکته را متذکر شد که درآمدها بر اساس موقعیت‌های مختلف جغرافیایی متفاوت است و به شرکت‌ها نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، میانگین درآمد سالانه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ در Raycom ۵۳،۷۵۱ دلار و در Estee Lauder ۹۰،۲۱۴ دلار است.

آیا دیجیتال مارکتینگ گزینه شغلی خوبی است؟

دیجیتال مارکتینگ گزینه شغلی خوب و ارزشمند برای کسی است که:

  • خلاق باشد
  • علاقه‌مند به حل مسائل باشد
  • علاقه‌مند به نوشتن باشد
  • از کمک به افراد برای یافتن راه‌حل‌های کاربردی لذت ببرد
  • تحلیل‌گر باشد
  • علاقه‌مند به هدایت پژوهش‌های دیجیتالی باشد
  • شخصیت اجتماعی داشته باشد
  • قادر به کار کردن در یک محیط کاری با سرعت بالا باشد
  • از به چالش کشیده شدن لذت ببرد
  • یک متفکر عمل‌گرا باشد

چگونه کسب و کار دیجیتال مارکتینگ را شروع کنیم؟

دیجیتال مارکتینگ رشته‌ای با سرعت رشد بالا و روزافزون است. بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی افرادی که دیجیتال مارکتینگ را به عنوان شغل خود انتخاب می‌کنند، این است که اطلاعاتی که برای بهتر شروع کردن دیجیتال مارکتینگ در دسترس است، به طرز قابل توجهی مدام در حال تغییر هستند.

در حال حاضر، چندین روش برای شروع دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. به نظر آستین پالی، مدیر فعلی بازاریابی در Blue Fountain، باید از هر کسی که قصد شروع دیجیتال مارکتینگ دارد، به منظور نشان دادن درک جامع او از این صنعت برای کارفرمایان بالقوه، یک آزمون استاندارد مانند آزمون Google Analytics I.Q گرفته شود.

آموزش دیجیتال مارکتینگ ممکن است به صورت آنلاین یا حضوری توسط فردی که تجربه موفقی در این زمینه داشته، انجام شود.

سمینارها و دوره‌های آنلاین در این رابطه در فضای مجازی موجود است. سایر روش‌های آموزشی عبارت‌اند از:

۱. دنبال کردن صفحات سایت‌های مختلف در زمینه دیجیتال مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی. توجه خاصی به هرگونه تغییرات در پلتفر‌م‌های تبلیغاتی آن‌ها داشته باشید.

۲. ایجاد شبکه‌ای از کارشناسان باتجربه و موفق در این صنعت. زمانی را صرف توسعه ارتباطات با این افراد برای یادگیری مهارت‌ها و تجربیات جدید کنید.

۳. ایجاد برند خود و ارتقای آن را به نحوی انجام دهید که بتوانید از طریق آن توانایی دیجیتال مارکتینگ خود را به کارفرمایان احتمالی نشان دهید.

۴. گواهی گذراندن یک دوره دیجیتال مارکتینگ معروف را بگیرید. بسیاری از این دوره‌ها به صورت آنلاین موجود هستند. با افزایش سخت‌گیری استخدام‌کنندگان در حوزه دیجیتال مارکتینگ، کارشناس دارای گواهینامه، صاحب برگ برنده‌ای برای موفقیت در این زمینه خواهد بود.

آینده کسب و کار دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک گزینه شغلی چگونه خواهد بود؟

اقتصاد در بخش دیجیتال به شکل روزافزون و ده برابر اقتصاد سنتی در حال گسترش است. این میزان رشد و تغییر به معنای افزایش تقاضا برای کارشناسان حرفه‌ای صاحب دانش و تجربه در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. هر زمان میزان تقاضا بیش از عرضه باشد، میزان امنیت شغلی بیشتر خواهد بود.

بازگشتی به دوران قبل و روش‌های قدیمی کسب و کار وجود نخواهد داشت. یک انقلاب دیجیتالی پیش روی ماست. فناوری رو به رشد است و توسعه‌ای فراتر از ذهن خواهد داشت.

با افزایش رقابت کسب‌وکارها در بازار دیجیتال، تقاضا برای استخدام کارشناسان حرفه‌ای صاحب دانش و تجربه در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیشتر خواهد شد. دیجیتال مارکتینگ یک گزینه شغلی خوب برای کسانی است که می‌خواهند در تلاطم این انقلاب دیجیتالی کار کنند.

 

شبکه های اجتماعی