fbpx

چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم؟ (بخش اول)

چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم؟ (بخش اول)

توسط مدیر شهریور 26, 1398
چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم

حالا که کمی درباره استراتژی‌های مختلف در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌دانیم این سوال پیش رویمان قرار می‌گیرد که چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم.

بخواهیم یا نه، در دنیای مدرن بخش بزرگی از استراتژی‌های مارکتینگ ما دیجیتال است. مصرف‌کننده‌ها و کسب‌وکارها تقریباً همیشه آنلاین‌اند و ما می‌خواهیم به گروه هدفمان برسیم.

برای اینکه دریابیم چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم و چگونه این اصول کلی را متناسب با کسب‌وکارمان کنیم، هفت اقدام ضروری است که آن‌ها را در یک سلسله مطلب توضیح می‌دهیم.‏

برای ساخت استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید:

۱. پرسونای خریدار خود را بسازید.

۲. اهداف خود و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مورد نیازتان را تعریف کنید.

۳. کانال‌های ارتباطی و سرمایه‌های تحت مدیریت خود را ارزیابی کنید.

۴. کمپین‌های رسانه‌های شخصی‌تان را بررسی و برنامه‌ریزی کنید.

۵. کمپین‌های رسانه‌های اکتسابی‌تان را بررسی و برنامه‌ریزی کنید.

۶. کمپین‌های رسانه‌های پولی‌تان را بررسی و برنامه‌ریزی کنید.

۷. همه این‌ها را در کنار هم جمع کنید.

 

 قدم اول: شخصیت‌ خریدار خود را بسازید

در همه استراتژی‌های مارکتینگ، چه آفلاین و چه آنلاین، باید بدانید برای چه کسانی بازاریابی می‌کنیم. وقتی به این فکر می‌کنیم که چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم باید بدانیم که بهترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ بر اساس مشخصات دقیق خریداران ساخته می‌شود. بنابراین اولین قدم شما ساختن شخصیت خریدار است.

شخصیت خریدار نشان‌دهنده مشتری ایدئال است و می‌تواند با جست‌وجو، پیمایش و مصاحبه با گروه هدف مخاطبان تهیه شود.

دقت کنید این اطلاعات باید تا جای ممکن براساس داده‌های واقعی باشد، زیرا حدس‌زدن در این مورد می‌تواند استراتژی مارکتینگ شما را در جهت اشتباهی پیش ببرد.

برای تهیه تصویری از شخصیت خریدار، تحقیقاتتان باید شامل مشتری‌های احتمالی، مشتری‌های واقعی و افرادی خارج از این دایره باشد که با این مخاطبان گروه هدفتان در ارتباط هستند.

اما چه اطلاعاتی باید از شخصیت خریداران برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب کنید؟ این موضوع بستگی به نوع کسب‌وکار شما و قیمت خدمات یا محصول دارد. با این حال در اینجا چند نکته اولیه را مرور می‌کنیم.

اطلاعات کمی یا جمعیت‌شناختی

مکان: می‌توانید از ابزارهای تحلیل وب مثلGoogle Analytics  برای تشخیص آسان لوکیشنی که ترافیک سایت از آنجا می‌آید، استفاده کنید.

سن: بسته به کسب‌وکارتان، این مورد می‌تواند اهمیت داشته باشد یا نداشته باشد. بهترین راه برای جمع‌آوری این داده‌ها تشخیص ترندها در دیتابیس مشتری‌های احتمالی و مشتری‌های واقعی‌تان است.

درآمد: بهتر است اطلاعات حساسی مثل درآمد اشخاص را از طریق مصاحبه به دست بیاورید، زیرا مردم معمولاً دوست ندارند چنین اطلاعاتی را به ‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.

عنوان شغلی: این مورد را می‌توانید به‌صورت تقریبی از مشتری‌های کنونی‌تان به‌دست آورید. این مورد بیشتر به درد شرکت‌های B2B می‌خورد.

اطلاعات کیفی یا جمعیت‌شناختی روانی (Psychographic)

هدف‌ها: بسته به نیازهایی که محصول یا خدمات شما مرتفع می‌کند، لازم است بدانید شخصیت خریدار به دنبال چه هدفی است. بهترین راه رسیدن به این مورد صحبت با مشتری‌ها و نیز فروشندگان و نمایندگی‌های خدمات مشتری است.

چالش‌ها: صحبت با مشتری‎ها و فروشندگان می‌تواند شما را مسائل پیش ‌روی مخاطبانتان آشنا کند.

علاقه‌مندی‌ها: صحبت با مشتری‌ها و مردمی که با آن‌ها در ارتباط‌ هستند، کمک‌کننده است.

اولویت‌ها: صحبت با مشتری‌ها و مردمی که با آن‌ها در ارتباطند کمک می‌کند بفهمید چه چیزی بیشترین اهمیت را برای مشتری در ارتباط با کسب‌وکار شما دارد.

این اطلاعات را بگیرید و یک یا تعداد بیشتری شخصیت بسازید و آن را هسته استراتژی خود قرار دهید.

در قسمت بعد بیشتر درباره اینکه چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازیم صحبت می‌کنیم.

شبکه های اجتماعی