fbpx

چطور در تولید محتوای متنی وبسایت‌ درست‌نویسی را رعایت کنیم؟

چطور در تولید محتوای متنی وبسایت‌ درست‌نویسی را رعایت کنیم؟

توسط مدیر شهریور 29, 1399
تولید محتوای متنی برای وبسایت

چقدر آدم‌ها را بر اساس دستخط و درست نوشتن کلمات قضاوت می‌کنید؟ آیا اگر استاد یا پزشکتان، بسیار بدخط و پرغلط بنویسد، به دانش او اعتماد خواهید کرد؟ حالا که نوشتن با قلم و کاغذ در بسیاری از کاربردها، به نوشتن با کیبورد تبدیل شده، دستخط دیجیتالی، همان اهمیت را پیدا می‌کند. برای داشتن دستخط دیجیتالی زیبا و صحیح باید ابزارهای درست‌نویسی در وب را بشناسیم، به اقتضائات فضای اینترنت واقف باشیم و اصول نگارش و تولید محتوای متنی در وبسایت‌ها را بشناسیم.

رعایت این نکات همان‌قدر مهم است که داشتن خط و املای درست روی کاغذ. بخصوص در نوشته‌های تبلیغاتی که شما به عنوان یک فرد قضاوت نمی‌شوید و نوشته شما نماینده یک برند تجاری است. در نوشتن تبلیغاتی هر خطا و اشتباهی یعنی از دست رفتن بخشی از اعتبار برند شما.

قبلاً هم اینجا در وبلاگ پنتا، به چند قانون نوشتن در فضای وب اشاره کرده‌ایم. اینجا نکات دیگری در این باره می‌خوانید.

رعایت قانون هکسره

اگر خودتان از پلیس‌های هکسره هستید که لازم نیست توضیح بیشتری بخوانید؛ اما اگر نمی‌دانید این کلمه عجیب و غریب از کجا آمده و چه معنایی دارد، باید بگوییم که این کلمه به کاربرد اشتباه «ه» به جای کسره و بر عکس اشاره دارد.

اگر این تعریف برای شما گنگ است با یک مثال روشن خواهد شد؛ مثلا اگر جمله «هکسره غلط نگارشیه» را بنویسیم «هکسره غلطه نگارشی»ِ. هر جا که با صفت و موصوف و مضاف و مضاف‌الیه روبه‌رو باشیم خبری از «ه» پایان کلمه نیست و کسره را می‌خوانیم حتی بدون آنکه لزوماً آن را بنویسیم.

اما در پایان جمله وقتی در نوشتار محاوره یا شکسته‌نویسی «است» را حذف می‌کنیم، به جای آن «ه» می‌گذاریم و نه کسره. مثالش هم جمله بالا به معنی «هکسره غلط نگارشی است».

قوانین شکسته‌نویسی

زبان محاوره یا شکسته‌نویسی در بین استادان زبان فارسی مخالفان و موافقان خودش را دارد و بحث درباره آن در این نوشته کوتاه نمی‌گنجد. با این حال رعایت قوانینی در این بین، فصل مشترک همه نظرات است. درباره این قوانین در نوشته دیگری در همین وبلاگ خواهیم نوشت.

ولی در نظر بگیرید که می‌توانید کلمات را آنطور که در گفتار تلفظ می‌شوند، بنویسید اما نه به نحوی که قابل تشخیص و قابل خواندن نباشند. البته بهترین کار این است که حتی‌الامکان جز در شبکه‌های اجتماعی و جایی که مجبورید، شکسته ننویسید. زبان می‌تواند بدون شکسته‌نویسی هم ساده و صمیمی باشد.

رعایت یکدستی در تولید محتوای متنی وبسایت

گذشته از همه این‌ها مهم‌ترین اصل در نوشته این است که اگر شکسته می‌نویسید یا قاعده‌ای را در متن رعایت می‌کنید، در همه جا باید آن را یکسان اعمال کنید. متن باید از لحاظ ظاهری کاملاً یکدست باشد. کلمات یکسان نباید در یک متن به طرزهای مختلف نوشته شوند یا تکه‌ای از متن شکسته و تکه بعدی رسمی باشد. غلط یا درست، یکدستی مهم‌ترین اصل است.

استفاده از کلمات انگلیسی

درباره این موضوع هم بحث‌ها زیاد است. اول اینکه تا جایی که کلمات خارجی، معادل فارسی دارند از آن‌ها استفاده کنید.

دوم اینکه اگر اصطلاح یا کلمه خاصی است که معادل فارسی ندارد آن را به انگلیسی بنویسید و به فارسی آن را توضیح دهید. نوشتن کلمه به زبان انگلیسی و به حروف فارسی آن را ناخوانا می‌کند مگر اینکه کلمه در فارسی جا افتاده باشد. مثلاً در حرفه ما نوشتن «دیجیتال مارکتینگ» به فارسی جا افتاده و کسی از آن برداشت اشتباه نمی‌کند. پس نوشتن آن با حروف فارسی مشکلی ندارد. گرچه بهتر است که معادل فارسی آن را بنویسیم.

استفاده از فونت یا قلم فارسی

دقت کنید که فونت یا قلمی که برای تایپ استفاده می‌کنید از قلم‌های استاندارد فارسی باشد و همه حروف و نشانه‌ها را فارسی تایپ کند.

استفاده از صفحه کلید استاندارد

صفحه کلیدهای استاندارد فارسی روی کامپیوتر یا تلفن خود نصب کنید تا حروف درست نوشته شوند. مثلاً رایج‌ترین اشتباه در کاربرد کیبورد عربی به جای فارسی و درج کاف و یای عربی به جای فارسی در متون است.

مطمئن شدن از فارسی بودن اعداد

دقت کنید که اعداد هم در متن شما فارسی نوشته شوند و لاتین یا عربی نباشند. این اشتباه یکدستی نوشته را از بین می‌برد و متن را بی‌دقت و شلخته نشان می‌دهد.

باز هم درباره نوشتن درست در فضای وب در این بلاگ خواهید خواند.

شبکه های اجتماعی