fbpx

ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۰

ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۰

توسط مدیر اردیبهشت 23, 1399
ترندهای دیجیتال مارکتینگ

مهم نیست که در چه صنعتی هستید یا چه محصول و خدمتی را ارائه می‌دهید، بهه هر حال نمی‌توانید ترندهای دیجیتال مارکتینگ را نادیده بگیرید.

خیلی پیش از این نبود که شرکت‌ها تنها به یک طراحی وبسایت و راه انداختن صفحه فیس‌بوک برای حضور در فضای آنلاین احتیاج داشتند اما حالا  چشم‌انداز دیجیتال مارکتینگ به سرعت گسترش یافته و عقب نماندن از آن کار مشکلی شده است.

حالا کسب و کارهای موفق زیادی وجود ندارند که در فضای آنلاین به خوبی حضور نداشته باشند. ابزارها و تکنولوژی‌های تازه در سال جدید کسب و کارها را وادار می‌کند که خود را به‌روز کنند و جایگاه خود را در بازار حفظ کنند یا توسعه دهند.

با این احوال، داروینیسم دیجیتال واقعیتی انکارناپذیر است. اگر خود را با آن منطبق نکنید، حتماً در این بازار عقب خواهید ماند.

جدیدترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ را در ادامه به شما معرفی کرده‌ایم تا برای آینده آماده باشید.

۱.  فیس‌بوک شاید گزینه حتمی نباشد؛ بله، واقعاً

فیس‌بوک دیگر در دنیای شبکه‌های اجتماعی فرمانروایی نمی‌کند. طبق اعلام فوربز ۴۱درصد از کاربران آن بالای ۶۵ سال سن دارند. اگر این آمار هیچ معنی هم نداشته باشد، روشن است که فیس‌بوک زمین را به نسل جوان‌تر باخته است. نسلی که فضای بیشتر بصری و اینتراکتیو را ترجیح می‌دهند و این فضا در اینستاگرام، اسنپ چت و ستاره در حال اوج‌‌گیری، تیک‌تاک، به آن‌ها ارائه می‌شود.

بعد از رسوایی سال ۲۰۱۸ و خبر فروش دیتای کاربران، فیس‌بوک نزد بسیاری از کاربرانش بی‌اعتبار شد. بسیاری آن را بستری برای اخبار دروغ، پروپاگاندای سیاسی و سایبربولی شناختند. از طرفی بررسی علایق  نسل جوان نشان می‌دهد که شاید فیس‌بوک برای نسل Z مرده است.

برای دیجیتال مارکترها ضروری است که بدانند مخاطب هدف آن‌ها در هر بازار چه کسانی هستند. ممکن است فیس‌بوک دیگر مطلقاً برای کمپین آن‌ها مناسب نباشد. به خصوص وقتی مخاطب هدف کمپین جوان‌ترها هستند.

فیس‌بوک هنوز هم عظمت خود را دارد.  بسیاری از مردم هنوز مرتب آن را چک می‌کنند. اما مارکترها باید در استفاده از فیس‌بوک محتاط‌تر باشند و به اینکه قرار است با چه کسی ارتباط برقرار کنند فکر کنند و مطمئن شوند مخاطب آن‌ها هنوز کاربر فیس‌بوک است یا نه. اگر نه ممکن است بودجه کمپین خود را در شبکه اجتماعی اشتباهی تلف کند.

۲. اینستاگرام  در اوج

اوج درخشش و موفقیت چشمگیر اینستاگرام را وقتی از مرز یک میلیارد کاربر گذشت، دیده‌ایم. معنی این پیشرفت این است که با یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در رشد و همه‌گیری روبه‌رو هستیم. مهم‌تر از آن اینکه بیشتر کاربران این شبکه اجتماعی نسل جوان، بخصوص افراد زیر ۳۰ سال هستند.

فیس‌بوک زمین بازی را واگذار کرده و به عنوان شبکه اجتماعی افراد مسن شهرت یافته است.

اما یکی از مشکلات احتمالی برای کار در اینستاگرام این است که اعلام شده این پلتفرم قصد دارد لایک را از سیستم خود حذف کند.

این خبر با واکنش بسیاری از اثرگذاران یا اینفلوئنسرهای اینستاگرام مواجه شده است. شرکت‌ها باید مراقب اثر این تغییر بر جایگاهشان در این پلتفرم باشند. این امر شاید به کیفیت محتوای اینستاگرام کمک کند، اما شاید کاربران را برای دریافت فضای دلخواهشان به سوی دیگر پلتفرم‌ها بکشاند.

۳. چت‌بات از مهم‌ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۰

چت‌بات یا روبات مکالمه یک نرم‌افزار هوش مصنوعی است که مثل یک پاسخگوی مجازی عمل می‌کند و با برقرار کردن ارتباط با کاربر او را در رسیدن به خواسته‌اش در وبسایت یاری می‌کند.

چت‌بات‌ها با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به صورت طبیعی  از طریق پیام‌های متنی با افراد تعامل می‌کنند. در برخی از آن‌ها ارتباط صوتی هم امکان‌پذیر است. در طول زمان وقتی که سیستم، اطلاعات بیشتری از کاربران جمع‌آوری کند، هوش مصنوعی، مشتری‌ها را بیشتر خواهد شناخت و خدماتش روز به روز بهبود خواهد یافت.

در طول سال‌های ۲۰۱۸  و ۲۰۱۹ چت‌بات‌ها به صورت منظم در فیس‌بوک نقش ثابتی در ارتباط با هزاران نفر برای وظایف مختلف داشتند. هر چیزی، از تهیه گزارش‌های آب و هوا تا برخی از خدمات پشتیبانی به کاربران با این نرم‌افزارهای پیشرفته انجام می‌شد.

چت‌بات‌ها بدون اینکه با مشکل محدودیت نیروی انسانی مواجه شویم به ما امکان تعامل شخصی‌سازی‌شده با مشتریان را می‌دهد.

۸۰درصد کسب‌و‌کارها قصد دارند که در سال جاری از این تکنولوژی استفاده کنند. وقتی فواید استفاده از چت‌بات‌ها را بدانید، دلیل این رویکرد را متوجه خواهید شد:

خدمات ۲۴ساعته

پاسخ سریع و لحظه‌ای به کاربر

عدم نیاز به پرداخت اضافه‌کاری، دادن مرخصی و وقت استراحت به کارکنان

تحقیقات Tidio در ژانویه ۲۰۲۰ نشان داد که ۴۳درصد از مصرف‌کنندگان یک برند ترجیح می‌دهند به جای تماس تلفنی با مرکز خدمات پشتیبانی آن، به چت‌بات پیام آنلاین بفرستند.

با توجه به کسب‌کارها و افرادی که مشتاق هستند با این ابزار کار کنند، باید بگوییم که چت‌بات یکی از سریع‌ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

برای به‌روز ماندن و دریافت مشاوره برای مارکتینگ آنلاین خود با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

شبکه های اجتماعی