fbpx

انواع دیجیتال مارکتینگ

انواع دیجیتال مارکتینگ

توسط مدیر مرداد 15, 1398
انواع دیجیتال مارکتینگ

در نوشته هفته قبل با تعریف انواع دیجیتال مارکتینگ و اهمیتش برای توسعه کسب‌وکار آشنا شدیم و انواع نه‌گانه آن را معرفی کردیم. در این بخش دو نوع اول دیجیتال مارکتینگ را توضیح می‌دهیم.

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا SEO

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا سئو (SEO) اولین نوع از انواع دیجیتال مارکتینگ آنلاین است. سئو به پروسه گسترش دیده‌ شدن شما و محصولات و خدماتتان در نتایج موتورهای جست‌وجوی غیرپولی یا ارگانیک اشاره دارد.

وقتی کاربران اینترنت کلیدواژه‌های خاصی را در موتورهای جست‌وجویی مثل گوگل یا بینگ جست‌وجو می‌کنند، صفحه‌های نتایج موتورهای جست‌وجو یا SERP برای کاربران ظاهر می‌شود.

هر کاربری براساس کلیدواژه‌ای که جست‌وجو کرده است، مکان کاربر در زمان جست‌وجو و سابقه یا هیستوری مرورگرش نتایج مختص خود را دریافت می‌کند.

نتایج جست‌وجوی ارگانیک در لیستی ظاهر می‌شود و از طریق الگوریتم موتور جست‌وجو رتبه‌بندی می‌شود. هم‌زمان با اینکه کاربر روش خود را در جست‌وجو و کار با محتوای آنلاین تغییر می‌دهد، این الگوریتم‌ها هم تغییر می‌کند.

هرچه رتبه شما در SERP بالاتر باشد، ترافیک بیشتری به سمت سایت شما هدایت می‌شود و شانس بیشتری دارید که بازدیدکننده‌های غیرفعال به مشتری‌های فعال تبدیل شوند.

حالا باید چه کار کنید که وب‌سایت شرکتتان بالای نتایج جست‌وجوی کاربران قرار گیرد؟ با بهینه‌کردن وب‌سایتتان با استفاده از سئو.

بهینه‌سازی موتور جست‌وجو شامل فاکتورهای بسیاری است، از کلیدواژه‌های داخل محتواها تا لینک‌هایی که در کل وب به سایت داده می‌شود.

بهینه‌سازی همچنین شامل سئوی On-page و سئوی Off-page نیز می‌شود. سئوی On-page  به اقداماتی گفته می‌شود که شما برای بهبود سئو در خود سایت انجام می‌دهید. Off-page به فعالیت‌هایی اشاره می‌کند که خارج از وب‌سایت انجام می‌دهید تا سئو را تقویت کنید.

ترندهای سئو هم‌زمان با تغییر الگوریتم‌ها تغییر پیدا می‌کند تا با نیازهای کاربر هماهنگ شود. به این ترتیب، سئو هیچ‌گاه درباره ساختن یک وب‌سایت صرفاً با هدف بالابودن در لیست نتایج نیست.

اساس سئو درباره ساختن بهترین وب‌سایت ممکن برای کاربر است. اگر در بالای ترندهای سئو قرار داشته باشید، به بیشتر دیده‌شدن آنلاین و بیشتر شدن ترافیک سایتتان نزدیک‌تر می‌شوید.

مارکتینگ موتور جست‌وجو یا SEM

مارکتینگ موتور جست‌وجو یا SEM چیزهایی را که سئو نادیده می‌گیرد، یعنی ترافیک پولی(paid traffic) از موتورهای جست‌وجو را پوشش می‌دهد.

با SEM شما فضای تبلیغاتی را می‌خرید که در صفحه‌های نتایج موتورهای جست‌وجوی کاربران ظاهر می‌شود. معمول‌ترین پلتفرم جست‌وجوی پولی(paid search)، پلتفرم Google AdWords و بعدی Bing Ads است.

موتور جست‌وجو از شما مقداری پول دریافت می‌کند تا تبلیغاتتان را در صفحه‌های جست‌وجوی مرتبط با کلیدواژه‌ها یا عبارات خاصی نمایش دهد.

نمونه‌ای از SEM تبلیغات pay-per-click یا PPC است. PPC به روشی از انواع دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کند که در آن موتور جست‌وجو به ازای هر باری که روی تبلیغات کلیک می‌شود از شرکت سفارش دهنده پول می‌گیرد.

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی اخیراً شروع کرده‌اند به استفاده از تبلیغات PPC. این تبلیغات در خبرخوان یا نیوز فید مخاطبان ظاهر می‌شود.

این سیستم نشان می‌دهد چگونه انواع دیجیتال مارکتینگ به‌تدریج با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا استراتژی دیجیتال مارکتینگ کاملی را تشکیل دهند.

در این مثال SEM با مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی (social media marketing)که در بخش بعدی آن را معرفی می‌کنیم، اشتراک دارد.

 

شبکه های اجتماعی