fbpx

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

توسط مدیر آذر 01, 1397
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

این موضوع که چرا هر کسب‌و‌کاری احتیاج به بازاریابی دیجیتال دارد، امروز دیگر مثل گذشته نیازمند توضیح نیست و واضح به نظر می‌رسد. تفاوت آن با بازاریابی اینترنتی هم که برای بسیاری اشتباه برانگیز بود، مشخص شده است. چیزی که هنوز برای برخی صاحبان کسب‌و‌کارها که به دنبال این شیوه مارکتینگ هستند، مبهم و ناشناخته است، روش‌هایی است که در دیجیتال مارکتینگ و استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به کار گرفته می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال این است که همه ابزارها و تکنیک‌هایی که در آن استفاده می‌شود قابل سنجش هستند و می‌توان نتایج را کامل و دقیق بررسی نمود.

در ادامه این نوشته تلاش می‌کنیم تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال را خیلی خلاصه معرفی کنیم.

۱. بازاریابی موتورهای جست‌وجو: (SEO) و (SEM)

شما وقتی به محصول یا خدمتی احتیاج دارید چکار می‌کنید؟ برای یافتن آن از دوست و آشنا پرس‌و‌جو می‌کنید؟ از معتمد خود در آن زمینه سوال می‌پرسید؟ از متخصص آن امر راهنمایی می‌گیرید؟ به مراکز فروش آن محصول مراجعه می‌کنید و تلاش می‌کنید از فروشنده‌ها و مشتریان اطلاعات جمع‌آوری کنید؟ این‌ها همه راه‌حل‌هایی است که پیش پای شماست.

ولی امروزه همه می‌دانید راحت‌ترین و قابل اعتمادترین راه این است که از گوگل بپرسید و با دیدن همه نتایج، به جست‌وجو و مقایسه خودتان برای انتخاب تکیه کنید.

امروزه فراگیرترین راه برای مشتری هر محصول یا خدمتی این است که برای پیدا کردن بهترین محصول، مناسب‌ترین قیمت و نزدیک‌ترین محل فروش  به گوگل مراجعه می‌کند. فرقی نمی‌کند که آن محصول یا خدمت ارزان و بی‌اهمیت باشد یا یک کالای لوکس و گران‌قیمت باشد، خریدن یک جفت جوراب باشد یا بلیت یک سفر تفریحی؛ گوگل حرف اول را می‌زند.

برای همین است که شرکت‌ها برای فروش بیشتر باید در نتایج گوگل دیده شوند و هر چه در صفحات نتایج جست‌وجو بالاتر قرار گیرند، بیشتر دیده می‌شوند.

برای دیده شدن در نتایج گوگل یا هر موتور جست‌وجوی دیگری باید وبسایت داشته باشید. و البته کار به همین سادگی نیست. حالا که وبسایت کسب‌و‌کار خود را راه انداختید، باید استانداردهایی را در این کار رعایت کنید. بر اساس اینکه شما در سایت خود کدام اصول را اعایت کرده‌اید در گوگل رتبه می‌گیرید و نام شما در نتایج جست‌و‌جو لیست می‎شود.

بازاریابی موتورهای جست‌وجو به دو شیوه ارگانیک یا طبیعی و غیرارگانیک یا پولی انجام می‌شود.

سئو یا بهینه‌سازی  موتورهای جست‌وجو مجموعه‌ای از روش‌های  بهینه‌سازی جایگاه شما در نتایج موتورهای جست‌و‌جو است که  بخش‌های مختلفی دارد. یکی از این روش‌ها قرار دادن محتوای جدید و مرتبط با کسب‌وکارتان است که قواعد خاصی در نوشتن آن رعایت شده باشد.

یا مثلا اینکه شما به مرجعی در رشته خود تبدیل شوید که در وب به شما ارجاعات فراوانی داده شود، به بهتر شدن جایگاه سایت شما در نتایج گوگل کمک می‌کند.

اگر شرکت شما کمپین‌های روابط عمومی قوی اجرا کند و جریان‌های خبری حول فعالیت‌هایش ایجاد کند تا در سایت‌های خبری لینک‌سازی کند، در سئوی سایت بسیار اثرگذار خواهد بود و بسیاری روش‌های دیگر که بر اساس الگوریتم‌های دائم به‌روز‌شونده، تغییر می‌کنند.

روش پولی یا غیرارگانیک به تبلیغات گوگلی یا Google AdWords  و سرویس‌های مشابه آن گفته می‌شود. در این مدل تبلیغات سایت شما طبق کمپینی که برای آن تعریف کرده‌اید، در صدر جست‌و‌جوهای مرتبط گوگل قرار می‌گیرد. این یعنی سایت شما در هر جست‌وجویی با کلیدواژه‌ای که تعریف کرده‌اید، در ابتدای نتایج جست‌وجو با علامت مخصوص آگهی نمایش داده می‌شود.

به ازای هر بار کلیک روی لینک شما از مبلغی که برای آگهی سرمایه‌گذاری کرده‌اید، کاسته می‌شود. در تبلیغات گوگلی نرخ تبدیل یا conversion rate اهمیت دارد. نرخ تبدیل یعنی تعداد اهدافی که به نتیجه رسیده‌اند تقسیم بر تعداد کل ترافیک.

نرخ تبدیل تحت‌تاثیر میزان هدفمند بودن ترافیک ورودی، تصویر برند، رابط کاربری یا UI و UX سایت، قیمت خدمت یا کالا، میزان در دسترس بودن کالا یا خدمت و… قرار دارد.

cpc، ctr و میزان بازدید یا impression  مفاهیمی است که در گوگل ادوردز اهمیت دارند.

۲. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی و میزان تاثیر و نفوذ آن‌ها احتیاجی به آمار ارقام برای نشان دادن اهمیت یا معرفی ندارد. همه شما حداقل با یک، دو  یا تعداد بیشتری شبکه اجتماعی درگیر هستید، در آن‌ها حساب کاربری دارید و فعالیت می‌کنید. این فعالیت شما در شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه باعث گسترش ارتباطات شما می‌شود، باعث اتفاقات بزرگی در دنیای کسب‌وکار شده است.

این روزها همه برندهای مهم و حتی فروشگاه‌های کوچک یا کسب‌وکارهای کوچک خانگی، تلاش می‌کنند در این فضا دیده شوند.

تعامل شما با برندها و کسب‌و‌کارها علاوه بر اینکه ممکن است بر بستر همان شبکه اجتماعی به خرید منجر شود  یا به بهبود تصویر یک برند بینجامد، بر سرنوشت سئوی وبسایت آن برند هم تاثیرگذار است. سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی که ناشی از اینتراکشن مخاطبان در صفحات شبکه‌های اجتماعی آن برند است، به بهبود جایگاه وبسایت کمک می‌کند و آن را در نتایج جست‌و‌جو به صدر نتایج نزدیک می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار در سئو گوگل‌پلاس، فیس‌بوک، پینترست، اینستاگرام، لینکدین و توییتر هستند.

درگیری مخاطب یا engagement مفهوم مهمی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.  تمام فعالیت‌ها یا اینتراکشن‌هایی که در شبکه اجتماعی با مخاطب ساخته می‌شود، میزان درگیری را می‌سازند. میزان لایک و کامنت یا به اشتراک گذاری پست شما در یک شبکه اجتماعی نظیر اینستاگرام یا توییتر، موفق بودن یا ناموفق بودن صفحه شما را در شبکه‌های اجتماعی تعیین می‌کند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز فراخوانی به خرید یا کلیک لینک سایت اهمیت دارد. این کار هم شما را به نتیجه نهایی که فروش است نزدیک می‌کند و هم در بهبود سئوی سایت تاثیرگذار است.

این جدای از اثرات بی‌شماری است که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بر برندها دارد. ایجاد تصویر برند مطلوب، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مشتری، پاسخ به سوالات مشتری و مشاوره خرید، سهولت راه‌های خرید و هدایت به سمت خرید اینترنتی، ساختن مشتریانی وفادار و ارتباط قوی از جمله این اثرات هستند.

ناگفته پیداست که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دلیل درگیری بالای مخاطبان و وسعت این ابزار مثل تیغ دو‌لبه‌ای است که با یک اشتباه ممکن است شما را به دره سقوط بیندازد. بنابراین نوع عملکرد شما و حرفه‌ای بودن در این فضا بسیار اهمیت دارد. همان‌طور که عملکرد درست و بجا باعث پیشرفت و موفقیت شما می‌شود، عملکرد اشتباه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و میزان تاثیر آن بر جایگاه وبسایت یا میزان فروش و پارامترهای مشابه، همه قابل اندازه‌گیری و رصد هستند. ابزارهای رصد سوشال مدیا مثل بخش‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود همیشه کنترل اوضاع را به دست داشته باشیم و میزان موفقیت یا عدم موفقیت کمپین‌ها را دقیق اندازه بگیریم.

تجربه کاربری در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت شما عامل مهمی است که روی نرخ پرش یا ctr تاثیر می‌گذارد و می‌توانید با سنجش آن راجع به کمپین‌ها تصمیم بگیرید یا تصمیمات پیشین را اصلاح کنید.

۳. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک ابزار دیگر در دیجیتال مارکتینگ است. فکر می‌کنم همه شما کم و بیش مخاطب این مدل بازاریابی دیجیتال بوده‌اید. وقتی خریدی انجام می‌دهید یا از خدماتی استفاده می‌کنید، شرکت یا موسسه‌ای که کالا یا خدمت را ارائه داده، تلاش می‌کند ارتباطش را با شما حفظ کند تا از آن طریق محصولات یا خدمات بعدی را معرفی کند یا شما را در جریان تخفیف‌ها و پروموشن‌ها، شعبه‌های جدید یا خدمات پس از فروش و… خود بگذارد.

مشتریان نیز اغلب علاقه دارند که این اطلاعات را دریافت کنند. بنابراین از طریق شماره تلفن یا ایمیل شما این ارتباط با برندی که یک بار انتخاب کرده‌اید، ادامه پیدا می‌کند.

شرکت‌ها به مرور با جمع‌آوری این اطلاعات، بانک اطلاعاتی از مشتریان خود به دست می‌آورند که در برنامه‌های آینده فروش خود از آن استفاده می‌کنند. دعوت شما از مشتریانتان با ایمیلی جمعی یا شخصی‌سازی‌شده برای کمپین‌های بعدی، بازاریابی ایمیلی است. این کار حتی اگر به فروش بعدی منجر نشود، احساس رضایت مشتری را افزایش می‌دهد و او را مشتری بالقوه شما نگه می‌دارد.

انتخاب مخاطبان درست و هدفمند، جذابیت محتوای ایمیل، جذابیت بصری و برمبنای عمل چیده شدن اجزای ایمیل(action base) در موفقیت تبلیغات ایمیلی شما اثرگذار است.

در استفاده از این ابزار هم اشتباهاتی وجود دارد و برخی از برندها به غلط از این ابزار استفاده می‌کنند که در نهایت به ضررشان تمام می‌شود.

خرید دیتابیس‌های نامربوط و استفاده از بانک اطلاعاتی غیرمرتبط یکی از این اشتباهات است. با این کار نه شما با مخاطب هدف خود ارتباط گرفته‌اید و نه مخاطب تمایلی به دریافت اطلاعات شما دارد. بنابراین نارضایتی مخاطب به تصویر برند شما ضربه می‌زند و سودی هم برای شما نخواهد داشت. مثلا تعداد کمی ایمیل را باز یا لینک لندیگ‌پیج را کلیک می‌کنند.

این‌ها کمپین شما را تبدیل به یک کمپین شکست‌خورده می‌کند.

۴. گیمیفیکیشن و بازی

گیمیفیکیشن یا بازی‌انگاری به معنی استفاده از خصوصیات بازی‌گونه در زمینه‌ای غیر از بازی است. یکی از انگیزاننده‌ترین مسائل در هر کاری برای ما انسان‌ها تفریح و بازی است. اینجا منظور از گیمیفیکیشن استفاده از این خصوصیت آدمی در بازاریابی است. و یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد.

با اینکه شاید این کلمه در نگاه اول به نظرتان غریب باشد، کاربرد آن در زندگی روزمره ما بسیار آشناست. در دنیای آنلاین هم همه ما هر روز درگیر گیمیفیکیشن در ابزارهای آنلاین می‌شویم. بخش زیادی از کلیک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی خود می‌کنیم، برای انتشار محتوای جدید نیست. ما بارها و بارها اینستاگرام یا توییتر خود را باز می‌کنیم تا تعداد لایک‌ها و به اشتراک‌گذاری محتوای خود را چک کنیم. در حقیقت به دنبال امتیازی هستیم که در این بازی مجازی کسب کرده‌ایم.

شکل نمایش نوتیفیکیشن‌ها در فضاهای مختلف آنلاین  داستان مشابهی دارد. اینکه دوست داریم عدد نوتیفیکیشن را کوچک‌تر یا از روی آیکون اپلیکیشن غیب کنیم، نوع ساده‌ای از افتادن ما به دام گیمیفیکیشن به کار برده شده در اپلیکیشن  است تا ما هر چه بیشتر کلیک کنیم.

برای کسب‌وکارها هم در صدر بودن در فضای آنلاین کار بسیار سختی است. آ‌ن‌ها برای در صدر ماندن به مشارکت، کلیک و لایک و کامنت کاربران خود نیاز دارند.

این یعنی باید به سختی کار کنند. این همان نقطه‌ای است که ابزاری مانند گیمفیکیشن به شدت بااهمیت خواهد شد.

بیش از ۷۰درصد از ۲هزار شرکت برتر به انتخاب مجله فورچون، در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۳ با آن‌ها انجام شد، از گیمیفیکیشن به منظور بازاریابی و نگهداشت مشتریان استفاده کرده‌اند.

شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن شرایطی ایجاد کنید که مخاطبان انگیزش بیشتری برای خرید داشته باشند.

شاید مهم‌ترین کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال، طراحی برنامه‌های وفاداری برای افزایش تعامل و علاقه مشتریان شما به برندتان است.

سازمان‌ها می‌توانند با ایجاد سیستم گیمیفیکیشن با ارائه امتیاز و انواع چالش‌ها و پاداش‌ها، باعث افزایش وفاداری مشتریان شوند.

۵. بنر ایمپرشن

تبلیغات بنری نوعی از تبلیغات آنلاین است. بنری که محتوی  تبلیغات برند شماست و از تصویر  و متن یا گیف ساخته شده و در سایت‌‌های پربازدید قرار می‌‌گیرد.  در واقع تبلیغات بنری در فضای آنلاین شبیه تبلیغات بیلبوردی در فضای بیرون است. تفاوت اینجاست که تعداد  بازدیدکنندگان در فضای وب بسیار بیشتر است و با کلیک روی بنر ممکن است مستقیما به نتیجه دلخواه شما یعنی فروش بینجامد.

تبلیغات بنری به کلیک روی وبسایت یا صفحه فرود خاصی که برای کمپین تبلیغاتی خود ساخته‌‌اید، می‌‌افزاید و در رتبه‌بندی سایت  شما هم اثر می‌گذارد. حتی اگر این  نتایج را هم نادیده بگیرید، وقتی تبلیغات بنری شما در سایت‌‌های پربازدید خبری و غیر آن قرار می‌گیرد، باعث آگاهی از برند یا awareness شما می‌‌شود.

این روش جزء پراستفاده‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین است.

شبکه های اجتماعی