fbpx

آینده دیجیتال مارکتینگ

آینده دیجیتال مارکتینگ

توسط مدیر آذر 05, 1397
آینده دیجیتال مارکتینگ

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در آینده چه شکلی خواهند بود؟

یکی از لذت‌بخش‌ترین چیزها درباره کار کردن در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ این است که در محیطی کار می‌کنی که دائم در حال تغییر است. محتوای جدید، فرمت‌های جدید، کانال‌های جدید و این لیست طولانی تا بی‌نهایت ادامه دارد. دیجیتال مارکتینگ  (پدیده‌ای که شاید تا چند سال قبل کانسپتی غیرمحتمل بود) دائم در حال اختراعات جدید و نو شدن است (خودش دوباره خودش را اختراع می‌کند).

چیزی که بسیار اهمیت پیدا می‌کند، انتخاب بهترین از میان آن‌ها برای مشاغل است. ما در دوره جذابیت دیجیتال مارکتینگ زندگی می‌کنیم. با این حال معتقدیم که بهترین‌ها در راه‌اند.

می‌خواهیم در ادامه با هم به گوی بلورین نگاهی بیندازیم و ببینیم که آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در آینده چه شکلی خواهند بود. برای قدم گذاشتن به آینده آماده‌اید؟

 

آینده آژانس دیجیتال مارکتینگ

آینده آژانس دیجیتال مارکتینگ

بازاریابان جدید: تحلیلگر، سریع و انعطاف‌پذیر

مهم نیست تکنولوژی چقدر پیشرفت کند، یک آژانس دیجیتال مارکتینگ همیشه با افراد ساخته می‌شود. پس برای کشف آینده دیجیتال مارکتینگ اولین سؤالی که باید بپرسیم این است که بازاریابان دیجیتال در آینده چه شکلی خواهند بود؟

اولین ویژگی مهمی که با آن روبه‌رو می‌شویم، تکنیک‌های تحلیلی پیشرفته خواهد بود. در زمانی زندگی می‌کنیم که در هر دقیقه حجم عظیمی از اطلاعات تولید می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما به عنوان بازاریابان حرفه‌ای، توانایی طبقه‌بندی داده‌های عظیم (big data) برای دستیابی به گزارشاتی (insights) است که از طریق آن بتوانیم مشتریان خود را به درستی شناسایی کنیم و در راستای تلاش‌هایمان راهنمایی شویم.

چالش دیگری که همواره با آن روبه‌رو هستیم، اندازه‌گیری دقیق نرخ بازگشت سرمایه است. در تمام کارهایی که انحام می‌دهیم، از تحلیل هر کمپین و تلاش‌های بازاریابی، در نهایت به فکر سودآوری هستیم. تنها از این طریق است که می‌توانیم گارانتی کنیم که با بهینه‌سازی بودجه به بهترین نتایج دست خواهیم یافت.

یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌هایی که بازاریابان حرفه‌ای در حوزه دیجیتال باید داشته باشند، توانایی تصمیم‌گیری سریع است.

ما در محیطی با زمان واقعی قرار داریم. جایی که به هر چیزی که اتفاق می‌افتد، با سرعت ممکن دسترسی داریم.

فعالان بازار جدید باید بتوانند خود را با تغییرات ثابت تطبیق دهند. در دنیایی که بزرگ‌ترین اخبار تا فردا به دست فراموشی سپرده می‌شوند، بسیار حیاتی است که به صورت مداوم و مستمر راه درست را بیابیم و به حقایق اعتماد کنیم.

برای انتخاب افراد درست برای ساخت آژانس شما نیاز دارید که روند انتخاب درستی را طی کنید. در کنار تخصص شما نیاز دارید بدانید که فرد مورد نظر با تغییرات و توسعه‌ها انطباق دارد یا خیر. توجه داشته باشید که شغل ما بدون کار گروهی بی‌مفهوم است. بنابراین انطباق با اصول اولیه کار گروهی برای ساخت بهترین محیط برای آژانس دیجیتال مارکتینگ ضرورت دارد.

معیارهای جدید: در دسترس از لحظه اول

در گذشته کمپین‌های آفلاین با وجود تلاش‌های بسیار نیازمند اجرایی شدن بودند تا در نهایت با بررسی شاخص‌های عملکرد تبلیغات پس از لانچ آن بتوانیم از موفقیت یا عدم موفقیت آن آگاه شویم. تأثیرات این تبلیغات با گذشت زمان قابل دیدن و اندازه‌گیری بود و ایجاد تغییرات در کمپین‌ها تقریباً بدون هزینه هنگفت برای آن غیرممکن بود.

دیجیتال مارکتینگ در این روند تغییر اساسی به وجود آورد. ما امروزه راه‌هایی به اندازه کل دنیا برای ارزیابی نتایج و کمپین‌هایی داریم که می‌خواهیم در این فضا اجرا کنیم.

معیارهای زمان واقعی (REAL TIME) بدون شک خبر بسیار خوبی برای ما آژانس‌های تبلیغات دیجیتال است. اما ریسکی که در این فضا وجود دارد، می‌تواند غرق شدن در دریایی از داده‌ها و اطلاعات و گم کردن تصویر کلی باشد. در اینجا تعیین درست و دقیق شاخص‌های عملکرد قبل از لانچ کمپین می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

اولین چیزی که باید نسبت به آن مطمئن باشید و نتیجه بگیرید که استراتژی درستی اتخاذ کرده‌اید، تفاوت بین معیارها و شاخص‌های عملکردی است.

معیارها تمام داده‌هایی است که در مسیر فعالیت‌های دیجیتالی به صورت کلی به ما نشان می‌دهد که در مسیر درست در راه رسیدن به اهداف قدم بر می‌داریم یا خیر. شاخص‌های عملکرد نیز همان معیارها هستند با این تفاوت که خیلی خاص‌ترند:

زمانی که می‌خواهیم اثربخشی را ارزیابی کنیم، آن‌ها شاخص‌هایی کلیدی هستند. آن‌ها با توجه به آجرهای اصلی هر کمپین تعریف می‌شوند.

زمانی که از شاخص‌های خود اطمینان حاصل کردید، باید آن‌ها را به صورت مستمر دنبال کنید؛ برای ارزیابی هر کمپین و ایجاد تغییرات لازم و بهینه‌سازی بودجه در بهترین حالت ممکن.

آژانس دیجیتال مارکتینگ در آینده توسط ابزار قدرتمند هوش مصنوعی یاری می‌شود. راه‌حل‌های جدید هوش مصنوعی،  می‌توانند در پروسه تصمیم‌گیری از طرق مختلف به ما در بهینه‌سازی کمپین‌ها کمک کنند.

این پتانسیل به زودی در سال‌های پیش‌رو رشد و تکامل خواهد یافت.

مدل‌های جدید: از برندسازی تا بازاریابی عملکرد

مدل بازاریابی سنتی بسیار مبتنی بر برند ایمیج (تصویر برند) از طریق تغییر ارزش‌ها و درک عموم مردم بوده است. با وجود اینکه برندسازی همچنان جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد. آژانس‌های دیجیتال مارکتیگ در آینده مبتنی‌بر بازاریابی عملکرد خواهند بود.

در بازاریابی عملکرد در مدل دیجیتال مارکتینگ، تبلیغ‌کننده تنها به ازای نتایجی که به دست آورده است هزینه می‌کند. تبلیغ‌دهنده و آژانس روی یک سری از شاخص‌ها نظیر ترافیک سایت، میزان ثبت نام، فروش و …  به توافق می‌رسند.  سپس پرداخت‌ها تنها بر اساس آن انجام می‌شود؛ به عبارت دیگر پرداخت در زمان رسیدن به اهداف.

این مدل تنها در دنیای دیجیتال مفهوم پیدا می‌کند. جایی که در آن می‌توان نتایج را به صورت دقیق اندازه‌گیری کرد. برای اثربخشی بسیار مهم است که تعداد مشخصی کمپین داشته باشیم، در غیر این صورت برای آژانس سودآور نخواهد بود.

پیش‌بینی این است که در سال‌های پیش‌رو، زمانی که معیارها و نتایج به مارکتینگ جهت می‌دهد، این مدل به صورت متداول درآمده و افزایش یابد. این مدل به ما امکان مدیریت بهینه هزینه‌ها را در جهت دستیابی به بهترین نتایج می‌دهد.

به آینده مارکتینگ خوش آمدید.

پنتا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه های اجتماعی